Gå till innehåll
  • |  Webbtjänster 
  • |  Öppettider 
  • |  Kartor 
  • |  Blanketter 
  • |  Kontakta oss 
  • Skriv ut Skriv ut
  • Webbkamera
  • English
  • Start
  • Bo/Leva
  • Ung
  • Näringsliv
  • Turism/Nöje
  • Kommun/politik
  • Nyheter


  • Bo i Arvidsjaur
  • Gator i Arvidsjaur
  • Skola och utbildning
  • Din kommun

Lättläst om Arvidsjaur


Vy mot Arvidsjaurs samhälle vintertid.
Arvidsjaur på kvällen. Vinter.




Biltest på is i Arvidsjaur. Foto Kent Norberg. 
Arvidsjaur är känt för vintertester.
Bilmärken från hela världen kommer hit.
De kör på isbanor för att se om bilarna klarar snö och kyla.





Jägarsoldater kan kriga även när det är iskallt och djup snö. Foto Kent Norberg.                                          
Jägarbataljonen är också känd. 
Soldaterna lär sig vara ensamma i skogen länge. Med pyttelite mat.
I regn och mörker.
Eller när det är kallt och djup snö.
 


 Arvidsjaurs flygplats. Foto Kent Norberg.                                          
I Arvidsjaur gillar vi att se nya saker.
Men även när folk hälsar på oss.
Därför har vi en flygplats.
Varje år flyger 60 000 människor till och från flygplatsen.



Vacker vinternatur. Foto Ingemar Nyström.                                         
Turister kommer från stora stressiga städer.
De vill känna lugnet i Arvidsjaur.
Åka spark, skidor och skoter i ren snö. Borra hål i en is och fiska röding. 
Jaga ripor och tjäder. Eller bara vara ifred...